Odpadové hospodářství ve městě Nové Strašecí

Jedna z činností, které město zajišťuje pro své občany, je likvidace odpadů. Odpadové hospodářství v našem městě lze shrnout do následujících činností:

  • Svoz směsného komunálního odpadu od nemovitostí
  • svoz odpadkových košů
  • svoz tříděných odpadů
  • zajištění svozu nebezpečného odpadu
  • svoz velkoobjemového odpadu
  • provoz sběrného dvora
  • pokrytí nákladů na likvidaci černých skládek.

Odpadové hospodářství našeho města doznalo za poslední čtyři roky řadu změn. Ty se většinou pozitivně projevily ve výsledcích. S jistotou lze říci, že si rok od roku vedeme lépe.

Pojďme si ale představit jednotlivé oblasti

Vytříděné odpady – Papír

U tříděného papíru došlo oproti roku 2010 k významné změně a to v navýšení svozu z periody 1×2 týdny na 1xtýden. Tato změna byla vyvolána opakujícími se stížnostmi občanů na přeplněné kontejnery. Po zvýšení frekvence svozu stížností výrazně ubylo a navíc se skokově zvýšil objem sebraného papíru mezi roky 2010 a 2011. Za období 2012 a 2013 je množství přibližně stejné a pohybuje se v hodnotě 14,5 kg/ osobu /rok.

Počet kontejnerů byl za poslední 4 roky dále navýšen z 37 na 48. Vybraná místa jsou také doplněna o menší nádoby o objemu 240l. Konkrétně 4ks. Vyjádřeno procenty, kapacita sběrné sítě byla navýšena o 164%. Je potěšující, že občané jsou ochotni nadále třídit a tak přispívat jednak k příznivé bilanci města, tak i ke snížení ekologické zátěže.

BuresObr1Vývoj množství vytříděného papíru. Produkce na 1 občana/rok/v kg

Vytříděné odpady – Plasty

U vytříděných plastů došlo k navýšení kontejnerů z 37 kusů v roce 2010 na 43 ks v letošním roce. Důležité je uvést, že 27ks z nich je sváženo v periodě 2x týdně. Procentuálně došlo k navýšení kapacity sběrné sítě o 92%. Zatímco v roce 2011 každý obyvatel vytřídil za rok 8,4 kg plastů, v roce 2013 to bylo již 14,2 kg. Zvýšená kapacita sběrných nádob zde podobně jako u papíru přinesla větší podíl tříděného odpadu a tím menší zátěž městskému rozpočtu i přírodě.

BuresObr2Vývoj množství vytříděného plastu. Produkce na 1 občana/rok/v kg

Vytříděné odpady – Sklo

Zelené nádoby na směsné sklo byly nahrazeny v loňském roce „dvoubarevnými“ nádobami. Ty jsou objemově větší než původní a umožňují třídit sklo na čiré a „barevné“. Každý občan v průměru vytřídí cca 17 kg skla /rok.

Sběrná síť – kontejnerová stání

Za poslední 4 roky byl navýšen počet kontejnerových stání. Konkrétně v ul. Do Hlinišť, Lidická, ul. Křivoklátská, Nad Obíralkou, ul. Palackého, ul. Poděbradova, ul.Topinkova , ul. Jabloňová, Jiřího Šotky (u MŠ U Jatek). Další pozitivní změnou bylo doplnění nádob na tříděné odpady do všech mateřských škol. V loňském roce byla taktéž rekonstruována většina kontejnerových míst z dotace EU.

Ekonomika – tříděné odpady

V období 2010-2014 došlo k nárůstu výdajů na svoz tříděného odpadu. Konkrétně o cca 300 tis. Navýšení je zčásti kompenzováno vyššími příjmy od společnosti Ekokom,a.s., která městu platí za systém nakládání s tříděnými odpady. Dále je nárůst kompenzován úsporou za svoz směsného odpadu: za vytříděné odpady město dostane peníze – za nevytříděný odpad město naopak peníze zaplatí.

 

BuresObr3Tabulka zobrazuje kvartální přehled příjmů od společnosti Ekokom,a.s.. Červeně je znázorněno období, kdy město začalo využívat ke svozu svoji společnost – Technické služby Nové Strašecí,s.r.o.

Podnikatelé a tříděné odpady

Podnikatelské subjekty bez řádné smlouvy nemohou vhazovat vytříděný odpad do kontejnerů. Kontejnery jsou především určené občanům, kteří si za tuto službu platí v rámci ročního poplatku za odpady. Podnikatelé však mohou využít síť kontejnerů na tříděný odpad nebo sběrného dvora , mají-li uzavřenu řádnou smlouvu. Tato služba je nabízena za úhradu.

Náklady na svoz odpadů

Náklady na svoz odpadů jsou samostatnou položkou v rozpočtu. Rozpočtové položky jsou uvedeny v cenách včetně daně z přidané hodnoty. Srovnáme-li rok 2010 a rok 2013 s použitím stejné sazby DPH, došlo ke snížení nákladů na svoz odpadů (viz násl. Tabulka).

 

BuresObr4

Vývoj nákladů odpadového hospodářství (§ 3722 + § 3721) – upraveno k sazbě DPH 15%. Výdaje neobsahují mimořádné výdaje (např. Náklady na projekty, úpravu kontejnerových stání atd.). Obsahují náklady na svoz komunálního odpadu, tříděného a nebezpečného odpadu, svoz odpadkových košů, provoz sběrného dvora včetně likvidace a odvozu odpadu z něj.

Sběrný dvůr

Městu se ve spolupráci s TSNS podařilo v loňském roce podařilo získat dotaci na dovybavení sběrného dvora. V letošním roce plánujeme přebírat od občanů nebezpečné odpady nejen v režimu mobilního sběru, ale v rámci provozních hodin sběrného dvora.

Závěr

Náklady na likvidaci domovního odpadu jsou čím dál citelnější složkou městského rozpočtu. Tříděním odpadů lze náklady snížit, nebo alespoň držet pod kontrolou. To se zatím daří, díky zvýšené kapacitě kontejnerů a frekvenci jejich svozu, i angažovanosti občanů. Rádi bychom proto občanům poděkovali za to, že třídí a tak pomáhají rozpočtu i životnímu prostředí.

Jan Bureš, 27.03.14


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..