Vystoupení ze svazku dopravní obslužnosti.

Návrh MPR-RPM

Vystupme ze svazku dopravní obslužnosti okresu Rakovník, dotujme veřejnou dopravu adresně – dle potřeb města!

Aktualizace 29.10.: Návrh byl po několikahodinové diskusi schválen hlasy MPR-RPM, ČSSD (3 z 5), TOP09, Závislých, KDU-ČSL.

Svazek obcí okresu Rakovník pro zajištění dopravní obslužnosti dofinancovává ty ztrátové linky, které nejsou financovány Středočeským krajem. Svazek by se měl také podílet na optimalizaci dopravních spojů a financovat jen ty spoje, které jsou občany využívány. Naše město platí roční členský příspěvek 500 tis. Kč.

Vystoupení ze svazku dopravní obslužnosti není v Novém Strašecí nová věc. Tuto možnost zvažovali zastupitelé města již minulý rok. Důvodem  k vystoupení byla hrozba navýšení členského příspěvku ze 100 Kč/občan/rok na 130,- Kč. Nové Strašecí má nyní více jak 5000 obyvatel. To by v rozpočtu města představovalo navýšení o cca 150 tis. Kč ročně, bez možnosti se navýšení bránit. O výši finančního příspěvku nerozhoduje totiž obec či město, ale valná hromada dopravního svazku.

Tyto výdaje však nemusí být konečné: Hospodaření svazku vykazuje ztrátu, kterou nakonec musí uhradit členské obce. Nutnost úhrady letošní ztráty díky jednorázové dotaci ze strany Středočeského kraje naštěstí nehrozí. Na dotaci v příštím roce nelze spoléhat a tak dopravní svazek rozhodl o zvýšení příspěvku na příští rok o 30 Kč/osobu, což představuje meziroční nárůst o 30%.

Návrh MPR-RPM vystoupit z dopravního svazku ale není veden jen obavou z nekontrolovaného navyšování příspěvku. Podstatnějším faktorem je také skutečnost, že město Nové Strašecí se nachází na hranici rakovnického a kladenského okresu a v sousedním kladenském okrese žádný obdobný dopravní svazek nefunguje. Kladno, ani  sousední Stochov dopravní obslužnost nijak nedotují.

Z tohoto pohledu se jedná o jasnou nesystémovost ve financování dopravní obslužnosti nad rámec té, která je financována Středočeským krajem. Dopravní svazek tak např. přispívá na spoje, které nejsou solidárně finančně podpořeny všemi obcemi na dané trase. O solidárnosti tedy nemůže být moc řeč. Dalším projevem této nesystémovosti je skutečnost, že městu docházejí žádosti dopravců z kladenského nebo slánského okresu na podporu linek, které směřují do našeho města – ani ty nejsou dotovány z našeho půlmilionového ročního příspěvku do svazku.

Zastupitelům MPR-RPM připadá velmi nehospodárné být součástí dopravního svazku v rámci rakovnického okresu a zároveň navíc financovat ty dopravní spoje, které směřují do kladenského nebo slánského okresu. Dovedeme si představit lepší využití pro těch několik set tisíc korun, které bychom museli při zachování našeho členství platit jak svazku, tak i dopravcům na Slánsku a Kladensku.

MPR-RPM si uvědomuje nezastupitelnost veřejné dopravy a důležitost podpory dopravní obslužnosti. Navrhujeme proto, aby město ze svazku vystoupilo, avšak aby byla v rámci rozpočtu vyčleněna částka do 300 tis. Kč ročně na podporu dopravní obslužnosti všemi směry. Podle našich informací jde o částku, kterou srovnatelná města v ČR dotují svou dopravní obslužnost.

Tento návrh přinese městské pokladně úspory ve výši téměř 500 tis. Kč (oproti příspěvku do svazku a předpokládanému příspěvku slánským a kladenským dopravcům). Tyto prostředky snadno najdou uplatnění například v údržbě městského majetku.


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..